logo Škola pre mimoriadne nadané deti a gymnázium

Ročníkové práce

Kritéria pre ročníkové práce

Obsah ročníkovej práce

Ročníková práca je vyjadrením špecifického záujmu dieťaťa, pri ktorom má vniknúť hlbšie a širšie do témy. Práca nemá byť len kompilátom, opisom odstavcov z kníh, ale žiak v nej má vyjadriť svoje vlastné postrehy alebo názory. Téma sa nemá prelínať s preberaným učivom; má sa odlišovať resp. vytvárať nad učivom výraznú nadstavbu. Ročníková práca musí mať svoj praktický výstup, napr.:

  • veľkoplošný plagát (nákresy, fotografie, popis),
  • prieskum, anketa,
  • trojrozmerný výtvor (konštrukcia) a popis,
  • videonahrávka a popis,
  • počítačový program a výstup a pod.
  • experiment.

Formálna stránka ročníkovej práce

  • text a obrázky A4,
  • odporúčaný rozsah práce je cca. 12 strán textu (ráta sa aj obsah, úvod, záver, resumé, použitá literatúra),
  • veľkosť písma 12, nadpisy môžu byť aj veľkosťou 14 -18, riadkovanie 1,5,
  • text musí byť zarovnaný do bloku, treba dbať na odseky,
  • typ písma – Arial alebo Times New Roman,
  • text sa čísluje až od obsahu a číslom 2, vrchná strana sa nečísluje,
  • obrázky sa číslujú a majú svoj názov, napr. Obrázok č. 1: Krík čajovníka,
  • uviesť aspoň 5 literárnych prameňov a príp. internetových prameňov.

Príklady citovania:

Knižný zdroj

Meno autora. Rok. Názov knihy. Miesto vydania. Vydavateľstvo. ISBN.
FREUD, S. 2000. Výklad snu. Praha: Nová tiskárna Pelhřiimov. ISBN 80-546648964.

Internetový zdroj

Meno autora. Rok. Názov článku. Dátum prevzatia z internetu. Stránka.
SWORD, L K. 2012. Emotional Intensity in Gifted Children. [cit. 2015-07-02]. Dostupné online: www˙sengifted˙org/archives/articles/

Zdroj z časopisu

Meno autora. Rok. Názov článku. Názov časopisu. Ročník. Číslo.
Zajac, P. 2016. Stopy/reflexie minulosti. Psychiatria-psychoterapia-psychosomatika, 23, č. 1-2.

Štruktúra ročníkovej práce

  1. Obálka – názov práce, meno, trieda, školský rok,
  2. Obsah – uvádza názvy hlavných kapitol a podkapitol práce s číslami strán,
  3. Úvod – o čom budete písať, prečo ste si vybrali tému a pod.,
  4. Samotná práca
    • text treba členiť na odseky podľa významu.
    • za názvami sa nepíšu bodky.
    • treba si dať pozor na pravopis.
  5. Záver – čo sa vám podarilo, čo ste sa dozvedeli, čo vám práca dala a pod.
  6. Resumé v slovenskom jazyku (pre piaty ročník), príma/sekunda – resumé aj v anglickom jazyku,
  7. Použitá literatúra

Príklady tém

Autonómne vozidlá, Ako sa vyrába elektrina, Vírusy, Sigmund Freud, Guttenberg a jeho vynález, Dieťa, Revitalizácia našej školy, Fóbie, Vynálezy starovekých Grékov

Ročníkové práce v školskom roku 2016/2017 (termíny)

Výber témy: do 25.11.2016

Po termíne (30.11.2016) si triedni učitelia na komunitách spíšu zoznam tém pre všetkých žiakov zo svojej triedy.

Odovzdanie prác: do 24.3.2017

Odovzdanie prebieha printovou formou triednemu učiteľovi. Termín odovzdania je len jeden (24.3.2017-deadline). V prípade, že žiak neodovzdá prácu v stanovenom termíne je rodič povinný napísať žiadosť riaditeľke školy o dokončenie práce v náhradnom termíne. V žiadosti zároveň zdôvodňuje príčiny jej neodovzdania v určenom čase.

Prezentácia projektov – 4.5.-5.5.2017

Prezentácie prác sa uskutočňujú v máji. Žiaci prezentujú ročníkovú prácu v rámci triedy.
každý žiak si pripraví prezentáciu na max. 10 + 5 minút na otázky;
prezentujú len to najdôležitejšie, najzaujímavejšie;
potom nasleduje diskusia a otázky žiakov;
prezentáciu sa odporúča mať pripravenú v powerpointe;
Po vyhodnotení triednym učiteľom sú niektorí žiaci nominovaní na celoškolskú prezentáciu (16.5-17.5.2016). Koná sa v rámci jedného vyučovacieho dňa. Ostatní žiaci (príp. rodičia) tvoria publikum, môžu prechádzať jednotlivými sekciami.