Hodnotenie žiakov

Vnútorný systém kontroly a hodnotenia

žiakov

 

Všeobecné zásady hodnotenia a klasifikácie žiakov

 

Hodnotenie žiakov v 1. – 4. ročníku vo všetkých predmetoch počas celého školského roka vychádza z Metodického pokynu č.22/2011 z 1. mája 2011 na hodnotenie žiakov základnej školy.

  • V 1. - 4. ročníku používame slovné hodnotenie, doplnené bodovým a percentuálnym hodnotením
  • Hodnotenie žiakov je nevyhnutná súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu a má motivačnú, informatívnu, komparatívnu a korekčnú funkciu.
  • Predmetom hodnotenia je úroveň dosiahnutých vedomostí a zručností podľa platných učebných osnov a vzdelávacích štandardov. Hodnotenie a klasifikácia preukázaného výkonu žiaka v príslušnom predmete nemôžu byť znížené na základe správania žiaka.
  • Žiaci sú hodnotení  pravidelne a priebežne, pričom sa striedajú
    formy hodnotenia:
     
  • písomné -  testy (vstupné, priebežné, tematické, výstupné)
                   - diktáty (cvičné, kontrolné)
                   - slohové práce, prepisy textov
  • verbálne - ústne odpovede
                   - aktivita na hodine
                   - originálne riešenie úloh
  • grafické  - projekty
                   - referáty
                   - ilustrácie
  • V 1. - 4. ročníku používame slovné hodnotenie, doplnené bodovým a percentuálnym hodnotením
  • Slovné hodnotenie je pre intelektovo nadané deti v 1.- 4. ročníku vyhovujúcejšie, lebo poskytuje väčšiu možnosť  objektívnejšie hodnotiť žiaka vzhľadom na rôzny stupeň nadania v jednotlivých oblastiach vzdelávania a výkonnostnú nejednotnosť žiakov
  • Slovné hodnotenie na vysvedčení je štvorstupňové. Žiak môže dosiahnuť veľmi dobré, dobré, uspokojivé a neuspokojivé výsledky. Vzhľadom na to, sme museli  v slovnom hodnotení vymyslieť systém hodnotenia, ktorý prehľadne rozdelí výkony žiakov do štyroch stupňov
  • Stupne hodnotenia sme nahradili písmenami:

Veľmi dobré výsledky =   A

Dobré výsledky =             B

Uspokojivé výsledky =     C

Neuspokojivé výsledky = D

  • Systém hodnotenia  sme vypracovali podľa metodického pokynu č.22/2011 z 1. mája 2011 na hodnotenie žiakov základnej školy.
     

Stupne hodnotenia prospechu v predmetoch:

 veľmi dobré výsledky – A

Tvorivosť

Na vysokej úrovni, uplatňuje vlastné nápady    

Pojmy a poznatky

Ovláda samostatne podľa učebných osnov

Informácie

Vie vyhľadať samostatne a použiť v praxi

Organizácia práce

Samostatne pracuje po návode učiteľa

Logické operácie

Na vysokej úrovni

Čítanie

Samostatne s porozumením a bez chýb

Aplikácia poznatkov

Dokáže samostatne využiť v praxi

Ústny prejav

Samostatný, správny a výstižný

Grafický prejav

Estetický, bez väčších odchýlok

Motivácia

Vysoká miera vnútornej motivácie

                              

 dobré výsledky B

Tvorivosť

Snaha o tvorivosť a uplatnenie vlastných nápadov

Pojmy a poznatky

Ovláda podľa učebných osnov s miernou podporou

Informácie

Vie vyhľadať a použiť v praxi

Organizácia práce

Pracuje s malou pomocou učiteľa

Logické operácie

Na nižšej úrovni

Čítanie

S porozumením, s menším počtom chýb

Aplikácia poznatkov

Dokáže využiť v praxi s usmernením učiteľa

Ústny prejav

Menej presný, správny a výstižný

Grafický prejav

Estetický, bez väčších nepresností

Motivácia

Nižšia miera vnútornej motivácie, prevaha vonkajšej

 

uspokojivé výsledky C

Tvorivosť

Malá snaha o tvorivosť a iniciatívnosť

Pojmy a poznatky

Priemerné osvojenie podľa učebných osnov

Informácie

Vie s pomocou učiteľa vyhľadať a použiť v praxi

Organizácia práce

Pracuje s veľkou pomocou učiteľa

Logické operácie

Uplatňuje s pomocou učiteľa

Čítanie

S porozumením, s pomocou učiteľa

Aplikácia poznatkov

Malé nedostatky pri aplikácii v praxi

Ústny prejav

Nedostatky v presnosti a správnosti

Grafický prejav

Menej estetický, nepresný

Motivácia

Bez vnútornej motivácie, iba vonkajšia motivácia

 

neuspokojivé výsledky – D

Tvorivosť

Na nízkej úrovni, neuplatňuje vlastné nápady

Pojmy a poznatky

Neovláda podľa učebných osnov

Informácie

Nevie vyhľadať samostatne a použiť v praxi

Organizácia práce

Pracuje iba s veľkou pomocou učiteľa

Logické operácie

Na veľmi nízkej úrovni

Čítanie

Iba s pomocou učiteľa, s väčším počtom chýb

Aplikácia poznatkov

Nedokáže samostatne využiť v praxi

Ústny prejav

S pomocou učiteľa, s výraznými nedostatkami

Grafický prejav

Málo estetický, s veľkými odchýlkami

Motivácia

Bez vnútornej aj vonkajšej motivácie

  • Na sumatívne hodnotenie sme vypracovali hodnotiace štvrťročné hárky (uvedené v prílohe), ktoré každý štvrťrok predkladáme rodičom.
  • Písomné práce hodnotíme percentuálne a bodovo

Hodnotenie v %:

A  100% - 85%

B    84% - 70%

C    69% - 45%

D    44% -  0%

Bodové hodnotenie:

  •  pri písomných testoch počet dosiahnutých bodov/celkový počet bodov (možnosť prepočítať na %) napr. 13b/15b = 86% = A
  • V jazykovej oblasti hodnotíme diktáty podľa stupnice:

A   0 – 2 chyby

B   3  - 4 chyby

C   5 – 7 chýb

D   8 – viac chýb

Diktáty: cvičné - podľa potreby (označené počtom chýb)

             kontrolné -  hodnotené stupňami A,B,C,D

 

Počet slov v diktáte:

  1. ročník:   1 – 15 slov
  2. ročník: 10 – 25 slov
  3. ročník: 20 – 35 slov
  4. ročník: 30 – 45 slov

      Počet kontrolných diktátov:

  1. ročník: podľa potreby
  2. ročník: 6 diktátov
  3. ročník: 8 diktátov
  4. ročník: 7 diktátov
  5. Žiak má právo
  6. vedieť, čo sa bude hodnotiť a akým spôsobom,
  7. dozvedieť sa výsledok každého hodnotenia,
  8. na objektívne hodnotenie.
  9. Pri hodnotení sa uplatňuje primeraná náročnosť a pedagogický takt voči žiakovi, jeho výkony sa hodnotia komplexne, berie sa do úvahy vynaložené úsilie žiaka a v plnej miere sa rešpektujú jeho ľudské práva. Hodnotenie je motivačný a výchovný prostriedok, ako aj prostriedok pozitívneho podporovania zdravého sebavedomia žiaka.
  10. Pri hodnotení a klasifikácii žiakov so zdravotným znevýhodnením je potrebné zohľadňovať zdravotné postihnutie týchto žiakov a vychádzať zo záverov a odporúčaní k hodnoteniu a klasifikácii školských poradenských zariadení.
  11. V rámci MZ v jednotlivých ročníkoch si učitelia na začiatku šk. roka dohodnú  pravidlá hodnotenia žiakov v ročníku a v jednotlivých predmetoch. Učitelia oboznámia žiakov a rodičov so systémom hodnotenia (tieto pravidlá budú sprístupnené aj na webovej stránke školy)
  12. Súčasťou systému hodnotenia je aj hodnotenie správania žiakov, ktoré je vypracované podľa Metodického pokynu č. 7/2009 z 28. apríla 2009 na hodnotenie žiakov základnej školy
  13. Hodnotenie správania je štvorstupňové a je vypracované podľa úrovne dodržiavania školského poriadku:

A – veľmi dobré

Žiak dodržiava pravidlá správania a ustanovenia školského poriadku a len ojedinele sa dopúšťa menej závažných previnení.

B – uspokojivé

Žiak porušuje jednotlivé pravidlá školského poriadku, je prístupný výchovnému pôsobeniu a usiluje sa svoje chyby napraviť

C – menej uspokojivé

Žiak závažne porušuje pravidlá správania a školský poriadok alebo sa dopúšťa ďalších previnení

D – neuspokojivé

Žiak sústavne porušuje pravidlá správania a školský poriadok, zámerne narúša korektné vzťahy medzi spolužiakmi a závažnými previneniami ohrozuje ostatných spolužiakov a zamestnancov školy.

   

  • rodičia žiaka sú priebežne informovaní o správaní svojho dieťaťa prostredníctvom zápisov do žiackej knižky, slovníčka, telefonicky alebo ústnou formou.
  • Na základe priebežného hodnotenia správania je žiak hodnotený štvrťročne, s prípadným odporučením učiteľa na zlepšenie správania:
  • V prílohe uvádzame hodnotiaci hárok na štvrťročné hodnotenie správania, ktoré predkladáme rodičovi na podpis pri štvrťročnom TAZRŠ