Osadníci z Katánie.

The Settler's Almanac

Autor: Klaus Teuber. Vydavateľ: FRANKCH Preklad: M.Schloth (Nemčina -> Angličtina) a A.Belan (Angličtina -> Slovenčina) Copyright 1995, Klaus Teuber.

Pre 3 alebo 4 hráčov. Asi 75 minút.

(K dispozícii je skrátená verzia pravidiel (V angličtine))

Podrobné pravidlá s príkladmi. Abecedný zoznam výrazov použitých v hre je za časťou "Materiály". Symbol "(=>)" znamená "choď na" uvedený výraz pre ďalšie informácie. Na hľadanie diagramov v nemeckých pravidlách použite pre každý výraz nemecké slovo.

Materiály:

(Poznámka: môže byť priložená rezervná oranžová sada domov a miest, ktorá je veľmi podobná červenej. Je to dôsledok výrobných problémov, ktoré FRANKCH riešil pridaním domov a miest v správnom odtieni oranžovej a nepoužívajú sa v hre.) (Poznámka prekladateľa: Ak sa nevypravíte do Nemecka, tak tú hru aj tak nezoženiete, takže si urobte figúrky vo farbe, aká sa vám páči. Vyskúšané materiály sú drevo a modurit.)

Cesty (Strasse)

Cesty sú spojením medzi vašimimi osadami alebo mestami. Cesty sa budujú na hranách. Ak nebudete stavať nové cesty, nebudete môcť postaviť nové osady. Cesty vám priamo pridávajú víťazné body iba v tom prípade, že máte kartu za najdlhšiu obchodnú cestu.

Príklad: Hráč, ktorý vlastní osadu "A" chce postaviť cestu. Môže ju postaviť iba na hranách označených šipkou. Cesty sa môžu budovať iba na hranách. Môžu sa budovať pozdĺž pobrežia, ale nikdy medzi dvoma morskými šesťuholníkmi.

Fáza budovania (Bauen)

Potom, čo hráč obdrží vyprodukované suroviny a skončí všetky obchody, môže stavať. Karty so stavebnými nákladmi ukazujú, koľko surovinových kariet treba zameniť za stavbu domu alebo cesty alebo na kúpu rozvojovej karty. Kým máte surovinové karty, ktorými môžete platiť, môžete stavať toľko domov alebo ciest alebo kupovať toľko rozvojových kariet, koľko chcete. Pozrite tiež: stavebné náklady, cesty, osady, mestá, rozvojové karty.

Keď hráč skončí svoju fázu budovania, jeho ťah skončil a pokračuje hráč po jeho ľavej strane.

Fáza zakladania (Grundungsphase)

Po tom, ako sa pripraví hracia plocha, každý hráč si vyberie farbu a zoberie si nasledujúce veci svojej farby:

Každý hráč tiež dostane kartu so stavebnými nákladmi. Surovinové karty sú rozdelené do 5 kôpok a uložené lícom nahor. Dve zvláštne karty a kocky sú položené vedľa hracej plochy a zbojník je umiestnený na púšť.

Fáza zakladania pozostáva z dvoch kôl, počas ktorých každý hráč postaví 2 cesty a 2 osady.

1.kolo: Každý hodí kockami a hráč, ktorý hodil najviac, začína. Tento hráč umiestni osadu na priesečník podľa svojho výberu. Na niektorú hranu vedúcu od osady hráč umiestni cestu. Pokračujúc v smere hodinových ručičiek, každý hráč urobí to isté.

DÔLEŽITÉ: Keď umiestňujete osadu, pamätajte, že musíte dodržiavať pravidlo o vzdialenosti.

2.kolo: Hráč, ktorý bol posledný v prvom kole, začína druhé kolo. Umiestni ďalšiu osadu a pripojí k nej cestu. Ostatní hráči teraz nasledujú v poradí proti smeru hodinových ručičiek. Začínajúci hráč ukladá ako posledný. Druhá osada môže byť umiestnená na ľubovoľnom priesečníku, pokiaľ spĺňa pravidlo o vzdialenosti. Druhá cesta musí byť pripojená k druhej osade pozdĺž niektorej hrany vedúcej z osady.

Každý hráč dostane surovinovú produkciu so všetkých šesťuholníkov, s ktorými susedí jeho DRUHÁ osada. Za každý šesťuholník dostane jednu materiálovú kartu príslušného typu.

Hráč, ktorý postavil svoju druhú osadu posledný (začínajúci hráč), teraz začína hru: Hádže kockami kvôli produkcii surovín.

Užitočné rady môžete nájsť v sekcii Taktika (=>).

Hod sedmičky - Zbojník sa stáva aktívnym (Sieben gewurfelt-Rauber wird aktiv)

Ak hráč počas svojej fázy produkcie materiálu hodí sedmičku, žiaden šesťuholník v tomto ťahu neprodukuje suroviny. Naopak: všetci hráči si spočítajú surovinové karty, ktoré majú na ruke. Ktokoľvek má viac, než 7 kariet, musí z nich vybrať polovičku (zaokrúhlené nadol) a vrátiť ju do banku.

Príklad: Jano hodí sedmičku. Má iba 6 materiálových kariet, Hugo ich má 7 a Hieronym 11. Hieronym musí vrátiť do banku 5 kariet. Vybral si, že príde o tri karty Drevo a o dve karty Ovce.

Potom hráč, ktorý hodil sedmičku musí presunúť zbojníka na iný suchozemský šesťuiholník. Pri tom tento hráč môže použiť zbojníka na to, aby si od niektorého hráča, ktorý má osadu alebo mesto hraničiace s novým umiestnením zbojníka zobral surovinovú kartu. Hráč, ktorý je olúpený, vejárovito rozvinie svoje surovinové karty rubom k lúpiacemu hráčovi. Lúpiaci hráč si vytiahne kartu náhodne (pozri heslo Rytieri).

Hráč, ktorý hodil sedmičku, pokračuje v hre obchodnou fázou svojho ťahu.

Hra s rozvojovou kartou (Entwicklungskarte spielen)

Sú tri druhy rozvojových kariet.

Každý hráč svoje rozvojové karty ukrýva pred ostatnými hráčmi. V ľubovoľnom čase počas svojho ťahu môže hrať s rozvojovou kartou: buď s jedným rytierom alebo s jednou kartou pokroku. Ale nikdy nesmiete hrať s kartou, ktorú ste kúpili v danom ťahu.

Karty s víťaznými bodmi - jedna alebo viac - sa započítavajú do 10 bodov, ktoré hráč potrebuje k výhre, ale neukazujú sa, pokiaľ hra neskončí.

Hrany (Wege)

Hrany sú tam, kde sa dotýkajú dva šesťuholníky. Cesty môžu byť budované len na hranách, ale nie na hrane medzi dvoma morskými šesťuholníkmi. Každá hrana vedie k priesečníku - k bodu, kde sa stretávajú 3 šesťuholníky.

Karta s víťazným bodom (Siegpunktkarte)

Keď si hráč kúpi rozvojovú kartu, môže si vytiahnuť kartu s víťazným bodom. Tieto karty predstavujú dôležité kultúrne úspechy. Ak si hráč kúpi kartu s víťazným bodom, drží ju skrytú, kým nie je pripravený skončiť hru a vyhlásiť ju (ich) ako časť 10 víťazných bodov potrebných k výhre.

Rada: Môžete vždy držať aspoň jednu rozvojovú kartu skrytú. To môže spôsobiť ostatným hráčom starosti, že máte kartu s víťazným bodom.

Karty pokroku (Fortschrittskarten)

Karty pokroku sú druh rozvojových kariet. Použijú sa len raz a potom sa odložia bokom. Sú dve z každého z nasledujúcich typov:

NEZABUDNITE !!! Nemôžete kúpiť rozvojovú kartu a hrať s ňou v tom istom ťahu.

Koniec hry (Spielende)

Keď hráč kedykoľvek počas svojho ťahu získa 10 víťazných bodov, tak vyhral.

Príklad: Hráč má 2 osady (2 body), najdlhšiu obchodnú cestu (2 body), 2 mestá (4 body) a 1 kartu s víťazným bodom. Počas svojho ťahu si kúpi rozvojovú kartu a vytiahne si ďalšiu kartu s víťazným bodom. Hráč ukáže obe karty s víťaznými bodmi a vyhráva hru.

Konštrukcia, Variabilita (Aufbau, Variabler)

Ako konštruovať ostrov, aby bol zakaždým iný.

Teraz pokračujte fázou zakladania (=>).

Miesto pre prístav (Hafenstandort)

Aby mohol hráč obchodovať v prístave, musí vybudovať osadu na pobrežnom priesečníku, ktorý s prístavom susedí (polkruhom). V prístave je možné vymieňať suroviny v priaznivejšom kurze, než poskytujú vaši spoluhráči. Pozri Zámorský obchod.

Mestá (Stadt)

Len existujúca osada môže byť rozšírená na mesto. Hráč vo svojom ťahu zaplatí cenu stavby surovinami a nahradí figurku osady kostolom (mestom) tej istej farby. Každé mesto sa ráta za dva víťazné body a jeho vlastník dostáva dvojnásobnú produkciu surovín z každého susedného šesťuholníka zeme.

Príklad: Na kockách padne "8". Čierny hráč dostane 3 karty "Ruda" (1 x za osadu, 2 x za mesto). Biely hráč dostane 2 karty "Drevo" za mesto.

Rada: Je ťažké vyhrať hru bez vytvárania miest. Keďže každý hráč má k dispozícii iba 5 osád, nemôže si iba s ich pomocou zarobiť viac ako 5 víťazných bodov.

Najdlhšia obchodná cesta (Langste Handelsstrasse)

Akonáhle hráč vybuduje neprerušenú obchodnú cestu dlhú aspoň 5 jednotlivých ciest, dostáva túto zvláštnu kartu. Hodnota tejto karty je 2 víťazné body.

DÔLEŽITÉ: Ak hráč vlastní rozvetvenú cestnú sieť, pre získane zvláštnej karty je dôležitý iba najdlhší úsek.

Hneď ako iný hráč zybuduje dlhšiu obchodnú cestu, získava túto kartu od momentálneho vlastníka.

Príklad: Biely hráč má neprerušenú obchodnú cestu medzi priesečníkmi A a B, ktorá má dĺžku 7 ciest. Šipky v diagrame ukazujú na odbočky, ktoré sa nezapočítavajú. Biely hráč má kartu za najdlhšiu obchodnú cestu.

Poznámka: Obchodná cesta môže byť prerušená! Ak čierny hráč vybuduje osadu na priesečníku C (čo je možné), potom už obchodná cesta bieleho nebude najdlhšia. Cesta dlhá 7 úsekov sa stane dvomi cestami dĺžky 3 a 4 úseky. Potom biely musí dať kartu za najdlhšiu obchodnú cestu čiernemu, ktorého najdlhšia obchodná cesta má dĺžku 6 úsekov.

Ak takéto prerušenie vedie k situácii, v ktorej nie je jasne určený jediný hráč, ktorý by mal najdlhšiu cestu, tak sa karta najdlhšej obchodnej cesty položí bokom, kým ju niektorý hráč nezíska pre seba.)

Najväčšia rytierska branná moc (Groste Rittermacht)

Prvý hráč, ktorý použije tretiu kartu "rytier", dostáva túto zvláštnu kartu, ktorá platí za 2 víťazné body. Ak počas hry iný hráč použije viac rytierov, než momentálny vlastník tejto zvláštnej karty, ihneď kartu získava. Len momentálny vlastník karty za najväčšiu rytiersku brannú moc dostáva 2 víťazné body.

Obchodná fáza (Handel)

Akonáhle hráč hodí kocky na určenie produkcie surovín, môže uzatvárať obchody na získanie iných materiálových kariet. Môže materiálové karty meniť s ostatnými hráčmi (Tuzemský obchod), alebo bez iných hráčov (Zámorský obchod).

Kým hráč má surovinové karty na obchodovanie, môže robiť toľko obchodov, koľko chce.

Osady (Siedlung)

Osada sa ráta za 1 víťazný bod. Osady sa budujú iba na priesečníkoch (tam, kde sa stretajú tri šesťuholníky). Majiteľ osady bude dostávať suroviny zo všetkých susedných šesťuholníkov zeme, ktorých číslo je hodené (a nie je na nich zbojník).

Pri budovaní osady musíte splniť dve podmienky:

  1. K osade musí viesť vaša vlastná cesta.
  2. Musí byť dodržané pravidlo o vzdialenosti.

Príklad: Biely hráč by chcel postaviť novú osadu. Osada môže byť postavená na všetkých priesečníkoch označených ako "B". Na priesečníku označenom "A" nemôže byť postavená osada, lebo to nedovoľuje pravidlo o vzdialenosti. Biely hráč nemôže postaviť osadu na priesečníku "C", pretože tam nevedie žiadna biela cesta.

Poznámka: Akonáhle hráč postaví päť osád, aby bolo možné postaviť ďalšiu, jedna z týchto osád musí byť zmenená na mesto.

Počiatočné usporiadanie pre začiatočníkov

Ak ste začiatočník, môžete zostaviť hraciu plochu nasledovne (pozrite opak brožúry s pravidlami):

  1. Umiestnite šesťuholníky zeme presne tak, ako je to nakreslené.
  2. To isté pre šesťuholníky mora.
  3. Umiestnite značky s číslami tiež rovnako, ako je to zobrazené.
  4. Uložte osady a cesty podľa farieb tak, ako je to ukázané.
Pravidlo o vzdialenosti (Abstandregel)

Osada sa môže založiť len na neobsadenom priesečníku a len vtedy, ak susedné priesečníky sú tiež neobsadené.

Príklad: Priesečník označený "A" už obsahuje osadu. Podľa pravidla o vzdialenosti nemôže byť žiadna osada umiestnená na priesečníkoch označených "B". Osada môže byť umiestnená na "C".

Priesečníky (Kreuzung)

Priesečníky sú tam, kde sa stretávajú tri šesťuholníky. Osady môžu byť založené len na priesečníkoch. Keďže s každým priesečníkom susedia tri šesťuholníky, vplyv osady alebo mesta sa vzťahuje na tieto tri šesťuholníky.

Produkcia surovín (Rohstoffertrage)

Prvá vec, ktorú každý hráč musí na začiatku svojho ťahu urobiť, je hodiť kocky, aby sa určilo, kde sa v tomto ťahu budú produkovať suroviny. Číslo, ktoré bolo hodené, určuje, ktoré šesťuholníky budú produkovať suroviny v tomto ťahu. Všetci hráči, ktorí majú osady alebo mestá, ktoré hraničia s určenými šesťuholníkmi, dostanú surovinové karty prislúchajúce k týmto šesťuholníkom. Každá osada dostane jednu surovinovú kartu, každé mesto dostane 2 surovinové karty.

Príklad: Hráč, ktorý vlastní osadu A hodí 4. Jeho osada susedí s dvoma šesťuholníkmi so značkou 4: Horské pásmo a pastviny. Dostáva preto 1 kartu Ruda a 1 kartu Ovce. Hráč, ktorý vlastní osadu B, dostane 1 kartu Ovce. Keby osada B bola mestom, potom by ten istý hráč dostal 2 karty Ovce.

Púšť (Wuste)

Púšť je jediný šesťuholník zeme, ktorý neprodukuje suroviny. Na púšti je na začiatku hry umiestnený zbojník. Ak staviate na priesečníku, ktorý hraničí s púšťou, musíte rátať s tým, že iba 2 zo susedných šesťuholníkov zeme majú šancu produkovať suroviny.

Rytieri (Ritter)

Ak počas svojho ťahu hráč použije rozvojovú kartu "rytier", musí okamžite presunúť zbojníka. Hráč presúva zbojníka na ľubovoľný iný šesťuholník zeme.

Potom hráč môže ulúpiť (a nechať si) surovinovú kartu od ktoréhokoľvek hráča, ktorého osada alebo mesto susedí s novým umiestnením zbojníka. Zbíjajúci hráč si vyberie hráča, ktorého olúpi a náhodne si od neho vytiahne surovinovú katu.

Príklad: Jano je na ťahu a použije kartu "rytier". Presunie zbojníka zo šesťuholníka "hory" na šesťuholník "les" so značkou "4". Jano teraz môže zobrať surovinovú kartu buď hráčovi A alebo hráčovi B. Ak v nasledujúcich fázach produkcie surovín padne "4", tak ani A ani B z tohto šeťuholníka nedostane drevo. Toto bude platiť, pokiaľ zbojníka niekto nepresunie - buď s pomocou inej karty "rytier" alebo tak, že na kockách hodí "7" počas fázy produkcie surovín.

Prvý hráč, ktorý použije troch rytierov, získava zvláštnu kartu za najväčšiu rytiersku brannú moc. Hodnota tejto karty je 2 víťazné body. Akonáhle iný hráč použije o jedného rytiera viac, získava kartu za najväčšiu rytiersku brannú moc od momentálneho vlastníka.

Stavebné náklady (Baukosten)

Karta so stavebnými nákladmi ukazuje, čo môže byť postavené a koľko surovinových kariet za to treba zaplatiť. Použité surovinové karty sa vrátia na príslušnú kopu a môžu byť znovu použité. Hráč môže budovať osady (=>) a cesty (=>), hráč môže rozšíriť osadu na mesto (=>) a môže nakupovať rozvojové karty (=>).

Surovinové karty (Rohstoffkarten)

Je 5 druhov surovinových kariet. Hráči dostávajú tieto karty ako produkciu surovín, kedykoľvek ich osady alebo mestá susedia so šesťuholníkom, na ktorom sa niečo urodilo. Každý hráč musí držať svoje surovinové harty skryté v ruke. Ak dôjde k situácii, že nie je dosť surovinových kariet určitého typu, aby mohli dostať všetci hráči, čo im patrí, tak z daného typu nedostane kartu nikto.

Štruktúra hry (Spielablauf)

Taktika (Taktik)

Pretože sa hra hrá na rôznych hracích plochách, vhodná taktika pre každú hru je iná. Jednako je niekoľko všeobecných bodov, ktoré je dobré mať na pamäti.

  1. Tehly a drevo sú suroviny, ktoré je najdôležitejšie vlastniť na začiatku hry. Sú potrebné pri budovaní ciest aj osád. Každý hráč sa preto snaží umiestniť osadu pri aspoň jednom "dobrom" šesťuholníku produkujúcom tehly alebo drevo. "Dobrý" šesťuholník je taký, ktorý má niektoré z často padajúcich čísel. (5,6,8,9)
  2. Nepodceňujte hodnotu miest v prístavoch. Špecializované prístavy v určitých prípadoch môžu byť veľmi výnosným zdrojom surovín, ak iné vaše osady majú prístup k surovinám, ktoré tieto prístavy požadujú.
  3. Plánujte expanziu. Nedovoľte, aby ste boli chytení do pasce cestami iných hráčov.
  4. Obchodujte, kedykoľvek máte príležitosť. Dokonca aj keď nie ste na ťahu, môžete ponukou hráčovi, ktorý je na ťahu, zvýšiť svoje šance získať niečo, čo použijete neskôr.
Tuzemský obchod (Binnenhandel)

Obchodovanie s ostatnými hráčmi.

Hráč počas svojho ťahu môže obchodovať (po tom čo obdrží produkciu surovín) s ostatnými hráčmi. Výmenné kurzy závisia na obchodných zručnostiach hráčov.

DÔLEŽITÉ: Obchody sa môžu robiť iba s hráčom, ktorý je práve na ťahu. Ostatní hráči teraz medzi sebou obchodovať nesmú. Príklad: Jano je na ťahu. Chce postaviť cestu, ale na to potrebuje 1 tehly a má iba 2 drevá a 3 rudy. Jano povie: "Ponúkam 1 rudu za 1 tehly." Hieronym odpovie: "Ak mi dáš 3 rudy, dám ti 1 tehly." Gabika sa zamieša: "Dám ti 1 tehly za 1 drevo a 1 rudu." Jano prijme Gabikinu ponuku a obchod je uzavretý.

DÔLEŽITÉ: Pretože je Jano na ťahu, Hieronym s Gabikou obchodovať nemôžu.

Víťazné body (Siegpunkte)

Prvý hráč, ktorý získa 10 víťazných bodov, vyhráva hru. Víťazné body sa udeľujú za:

Poznámka: Každý hráč začína hru s dvomi osadami a teda začína s dvomi víťaznými bodmi. Na výhru stačí získať ďalších 8.

Zámorský obchod (Seehandel)

Počas obchodnej fázy hráčovho ťahu môže hráč robiť obchody, do ktorých nie sú zapletení ostatní hráči s pomocou Zámorského obchodu.

Najzákladnejšia (a najmenej výhodná) výmena je 4:1. Hráč vráti 4 surovinové karty rovnakého typu do banku a ako zisk si vezme z banku 1 surovinovú kartu podľa svojho výberu. Aby hráč mohol robiť tento druh obchodu nemusí mať osadu alebo mesto v prístave.

Príklad: Jano vráti do banku 4 karty Ruda a vezme si z banku 1 kartu Drevo. Bolo by lepšie dohodnúť si výhodnejší výmenný kurz, ale keď s vami nikto nechce obchodovať...

Hráč získava lepší výmenný kurz, ak vybuduje osadu alebo mesto v mieste pre prístav (polkruhy). Sú dva druhy miest pre prístav:

Jednoduchý prístav (3:1): Za ľubovoľné 3 rovnaké surovinové karty, ktoré hráč vráti do banku, si môže z banku zobrať 1 surovinovú kartu podľa svojho výberu.

Príklad: Jano vráti do banku 3 karty Drevo a vezme si z banku 1 kartu Ruda.

Špecializovaný prístav (2:1): V tomto prípade je dôležité určiť, na akom špecializovanom prístave si hráč postavil osadu alebo mesto. Priaznivý výmenný kurz 2:1 platí len pre surovinu vytlačenú na prístavnom šesťuholníku.

Príklad: Hráč postavil svoju osadu (mesto) na mieste pre špecializovaný prístav, na ktorom je symbol "ovce". Tento hráč vráti do banku 2 karty Ovce a môže si z banku zobrať 1 surovinovú kartu podľa svojho výberu. Ten istý hráč môže tiež vrátiť do banku 4 karty Ovce a zobrať si 2 surovinové karty podľa svojho výberu...

Poznámka: Špecializovaný prístav NEDOVOĽUJE výmenu iných surovín (v príklade uvedenom vyššie iných surovín, než sú Ovce) v pomere 3:1.

Zbojník (Rauber)

Zbojník (čierna hracia figúrka) je na začiatku hry umiestnený na púšti.

Zbojník sa presúva iba ak:

  1. hráč hrá kartou Rytier, alebo
  2. padne sedmička počas fázy produkcie surovín.
Pokiaľ stojí zbojník na šesťuholníku, tento šesťuholník neprodukuje suroviny.

Značky s číslami (Zahlenchips)

Tieto okrúhle značky majú na jednej strane čísla od 2 do 12. Čísla "2" a "12" sa vyskytujú len raz, všetky ostatné (s výnimkou čísla "7", pozri heslo Zbojník) sa vyskytujú dvakrát. Každé číslo má istú pravdepodobnosť, s akou bude hodené počas fázy produkcie surovín. Čísla, ktoré padajú najčastejšie, sú "6" a "8", ktoré sú vytačené červenou. Písmená na druhej strane značky sú dôležité iba pri konštrukcii hracej plochy.

The Game Cabinet - editor@gamecabinet.com - Ken Tidwell