- Ako vznikla Škola pre Mimoriadne Nadané Deti v Bratislave?
- Čo škola ponúka?
- Ako sa zaraďujú deti do školy?
- Čo škola prináša nové?
- Akým spôsobom škola tieto ciele zabezpečuje?
- Čo učíme v škole?
- Ako učíme v škole?
- Špecifiká výučby
- Program dňa v škole
- Špecifické aktivity školy
- Formy vzdelávania
Ako vznikla Škola pre Mimoriadne Nadané Deti v Bratislave?
Najčastejšie položenou otázkou zo strany verejnosti, najmä rodičov je: Ako a kedy vznikla škola pre nadané deti na Slovensku?
Objektívne je treba povedať, že najväčšiu zásluhu na tom, že sa triedy pre nadané deti otvorili, majú samotní rodičia nadaných detí z Bratislavy. Tí prišli s otázkou, či existuje u nás nejaký typ školy pre deti, ktoré už pri vstupe do školy vedia čítať, vedia aj písať paličkovým písmom, vedia aj počítať, a to nie hocijako, ale sčítavať a odčítať od 100 do 1000, poznajú hodnoty záporných čísel, riešia náročné slovné úlohy z hlavy a čo je dôležité – nikto ich to doma neučil. Skôr naopak, rodičia im niektoré veci neukazovali a nedovolili robiť a učiť sa, pretože to všetko sa majú naučiť až v škole. Tieto deti sa však spontánne naučili aj zemepis – svetadiely, štáty a ich hlavné mestá, rieky, najvyššie vrchy, naučili sa samé aj o pradávnych zvieratách – najmä o dinosauroch, ale zaujímavé sú pre nich zvieratá vodné i suchozemské, z Afriky, Austrálie, Arktídy, Antarktídy. Naučili sa mnohé veci o vesmíre, o planétach, o moriach, oceánoch, zvláštnych živočíchoch, zaujímajú sa biológiu, stavbu tela človeka, chémiu, atď. a to všetko bez toho, aby ich niekto k tomu nútil. Sú prirodzene aktívne, o všetko sa zaujímajú, sú zvedavé a potrebujú stále nové informácie. Celkove radi experimentujú a radi objavujú nové veci.
Pod gesciou psychológov z VÚDPaPu v Bratislave vznikla v r. 1991 Československá spoločnosť pre nadané deti. Predpokladali sme, že sa budú o ňu zaujímať najmä odborníci (pedagógovia, psychológovia, tréneri, ...) Prihlásili sa predovšetkým rodičia. Prichádzali a pýtali sa, čo ponúkame pre ich deti, ktoré majú vývinový náskok, vedia viac ako je to bežné pre deti v ich veku. Ich obavy – čo bude ďalej s týmito deťmi, ktoré už ako 4-5 ročné zvládli učivo prvého. alebo i druhého ročníka, niektoré čítali ako žiaci bežného 4-tého ročníka – a s obavami sa znova a znova pýtali: Bude nejaká škola pre takéto deti? Prirodzene sa báli, že sa ich dieťa bude v škole nudiť a následne bude mať problémy v škole.
Po mnohých osobných stretnutiach a spoznaní úrovne kapacity viacerých týchto výnimočných detí a ich nadania bolo rozhodnuté: PhDr. Jolana Laznibatová, CSc., ako vedecko-výskumný pracovník Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave, zaoberajúci sa problematikou nadaných detí, vypracovala v r. 1993 Projekt alternatívnej starostlivosti o nadané deti v podmienkach základných škôl.
Po schválení Projektu na Ministerstve školstva SR v máji 1993 – bola otvorená od 1.9.1993 prvá experimentálna trieda pre intelektovo nadané deti v Bratislave. Ďalej história našej školy pokračovala neustálym sťahovaním:
1993/1994 | – ZŠ Karloveská | IV. obvod |
1994/1995 | – IUVENTA | IV. obvod |
1995/1999 | – ZŠ Turnianska | V. obvod |
1999/2000 | – ZŠ Teplická | III. obvod |
2003/2004 | – aj v SOUCH Skalická | III. obvod |
2004/2005 | – aj v Skalická | III. obvod |
Škola pre mimoriadne nadané deti bola oficiálne zriadená k 1.1.1998 – a to pod zriaďovateľskou gesciou Krajského úradu v Bratislave. Od 1.9.1999 – bolo zriadené a aj otvorené 8-ročné gymnázium.
Pripravujeme teda celý komplexný model edukácie, ktorý bude zabezpečovať vzdelávanie intelektovo nadaných detí od 1. triedy po maturitu, resp. od 5 do 18 rokov.
Čo škola ponúka?
- nové alternatívne formy výučby ako i výchovné prístupy k nadaným deťom,
- diagnostiku, identifikáciu nadania a zaradenie nadaných detí do alternatívneho vzdelávania
- rozvíjanie aktuálnej úrovne nadania, nadpriemerných schopností mimoriadne nadaných detí
- zohľadnenie špecifík vývinu nadaných detí, rešpektovanie disproporcionálneho vývinu
- systém celodennej starostlivosti od 7,00 do 17,00 hod.
- každodenný psychologický servis cez školského psychológa
Ako sa zaraďujú deti do školy?
Na základe 10-ročných skúseností už máme vypracovaný praktický model výberov a identifikácie nadaných do školy. Primárne je to:
fáza informovanosti:
- v širšom kontexte – priblíženie problematiky nadania celej verejnosti, špecifičnosti vývinu charakteristických znakoch nadaných, črty, vlastnosti, osobnosť nadaných detí a zároveň o potrebe podporovania a vzdelávania.
- v užšom kontexte – informácie pre rodičov, starých rodičov, rodinných príslušníkov, príbuzných, ďalej učiteliek v materských školách, pedagógov v základných školách, metodických pracovníkov a pracovníkov odborov školstva – pre skvalitnenie práce s nadanými deťmi od výberov nadaných po realizáciu vzdelávania.
fáza nominácie:
- učiteľky materských škôl upozornia rodičov na niektoré špecifické schopnosti dieťaťa – obrátiť sa na obvodnú alebo okresnú pedagogicko-psychologickú poradňu
- rodičia, ktorá pozorujú špecifický vývin svojho dieťaťa – obrátia sa obvodnú alebo okresnú pedagogicko-psychologickú poradňu (ďalej len OPPP)
fáza diagnostiky:
- psychologická diagnostika
- pedagogická diagnostika
V rámci prípravy a výberov detí na zaradenie do školy pre mimoriadne nadané deti – škola pozýva všetkých rodičov na Deň otvorených dverí, kde sa koná stretnutie rodičov budúcich prvákov s riaditeľkou školy a autorkou Projektu. Tu sa oboznámia so základnými prvkami a osobitosťou tohto alternatívneho vzdelávacieho modelu na I. stupni, ako i s koncepciou edukácie nadaných detí od 5 do 18 rokov.
Do nášho alternatívneho výchovno-vzdelávacieho programu pre nadané deti môže byť zaradené také dieťa, ktoré splnilo všeobecne platnú a medzinárodne uznávanú hranicu nadania a zároveň kritériá našich prijímacích pohovorov.
Rozhodnutie o zaradení dieťaťa do tohoto alternatívneho vzdelávacieho modelu dostanú rodičia dieťa písomne.
Čo škola prináša nové?
Sme škola s alternatívnou formou vzdelávania, kde vyučovanie prebieha v neformálnej, partnerskej, až priateľskej atmosfére. Počas vyučovania v našej škole ponúkame nadaným deťom možnosť pokračovať takým tempom učenia, aké zodpovedá ich nadaniu a výkonovým dispozíciám. Nadväzujeme na ich aktuálnu vývinovú úroveň a schopnosti dieťaťa, ktoré má už pri vstupe do školy. To znamená, že deti píšu nie písaným, ale paličkovým písmom, čítajú podľa úrovne svojich schopností a delia sa na výkonové skupiny aj podľa úrovne zvládnutia riešenia matematických úloh. Robíme to tak, aby rýchle deti nemuseli čakať a pomalšie deti – aby nezažívali stres. Vyučovanie sa prispôsobuje nadpriemernej úrovni detí a vzhľadom k tomu sa celkový obsah učiva viac rozširuje, obohacuje a prehlbuje. Rovnako je zastúpená tak vzdelávacia – pedagogická, ako i výchovná – psychologická zložka. Každý deň začína vyučovanie rannými komunitami na vytvorenie dobrej emocionálnej atmosféry atmosféry a na pozitívne naladenie detí na vyučovanie.
Základné prvky našej koncepcie edukácie nadaných detí sa zakladajú na tom, že sa zameriavame na:
- rozvíjanie nadpriemerných všeobecných intelektových schopností, silných stránok nadaných detí, nadviazaním na ich aktuálnu vývinovú úroveň.
- posilňovanie a rozvíjanie slabších stránok nadaných detí – zohľadňovanie špecifickosti ich vývinu – najmä v emocionálnej, sociálnej a osobnostnej oblasti, ale aj na rozvíjanie ich fyzických dispozícií, grafomotorickej zručnosti atď.
- rozvíjanie špecifických záujmových oblastí a podporovanie netypických aktivít nadaných detí, a to aj takých, ktoré nie sú charakteristické pre ich vekovú úroveň, ale pre deti staršie
- formovanie silnej, výnimočnej a výraznej osobnosti nadaného jedinca, aby sa úspešne vedel uplatniť v pracovnom i osobnom živote, aby priniesol pozitívny efekt v prospech seba i v prospech celej spoločnosti.
Akým spôsobom škola tieto ciele zabezpečuje?
Keďže primárnym cieľom alternatívneho výchovno-vzdelávacieho procesu je rozvíjanie celkového potenciálu vysoko nadpriemerných intelektových schopností nadaných detí – snažíme sa o to, aby celý proces bol realizovaný prostredníctvom systematického riešenia problémových tvorivých úloh, abstraktného myslenia, riešenia úloh vlastnou prácou. samostatným štúdiom – samostatným objavovaním, experimentovaním, schopnosťou zbierania i spracúvania informácií, hodnotenia seba i iných, ochotou spolupracovať, prijímať názory iných, tolerantnosťou a taktnosťou.
Čo učíme v škole?
Vzdelávanie nadaných detí musí byť zabezpečené flexibilne podľa potrieb nadaných detí. Vychádzame pritom z názorov odborníkov, že pre túto časť populácie musí byť pripravená široká ponuka edukačných variant.
My, ako štátna škola vychádzame z oficiálne predpísaného učiva určeného osnovami pre základnú školu a gymnázium. Realizujeme pritom skupinové integrované vyučovanie nadaných detí, kde pracuje cca 15 detí v triede, ktoré sa delia podľa výkonových skupín. Okrem základných poznatkov sa deti učia akcelerované učivo (ktoré obsahovo je vo vyšších ročníkoch), ale i obohacujúce, rozširujúce a prehlbujúce učivo. Pre 1. stupeň máme už vlastné učebné plány a učebné osnovy a zároveň aj 10 nových doplnkových učebníc, ktoré je možné používať len v tých školách a triedach na Slovensku, kde sa Projekt alternatívnej starostlivosti o nadané deti realizuje. Preberané učivo je nadštandardné, vzhľadom k stanoveným kritériám bežných škôl, je náročnejšie, obsiahlejšie, ale zároveň je podávané hravou formou, tak aby ho deti aktívne a so záujmom prijímali a fixovali.
Ako učíme v škole?
Naša škola je založená na kvalitnej komunikácii medzi rodičom a učiteľom, ale najmä medzi učiteľom a žiakom. Je to škola, kde panujú partnerské, až priateľské vzťahy, pričom učiteľ nie je dominantným faktorom počas vyučovania, ale necháva sa pri práci inšpirovať úrovňou schopností jednotlivých nadaných detí. Vyučovanie prebieha v kreatívnej atmosfére, kde si deti ani neuvedomujú, že prebieha samotný vyučovací proces. Okrem bežných metód (vysvetľovanie, rozhovor, didaktické hry, názorné ukážky) sa používajú v maximálnej miere heuristické metódy – t.j. objavovanie, vlastný prístup, ďalej rozhovory, diskusia, metóda problémového vyučovania, tvorba projektov a obhajoba vlastných prác. Všetko sa deje vo forme tvorivého, partnerského dialógu učiteľ – žiak. Učenie sa prispôsobuje úrovni detí, ktoré majú prekvapivé vedomosti z rôznych oblastí okolitého sveta, dokážu na svoj vek vynikajúco analyzovať, zovšeobecňovať, argumentovať a vytvárať nové riešenia problémov. Nadané deti majú potrebu učiť sa rýchlejšie, viac, ale hlavne iným spôsobom a tým sa odlišujú od bežnej populácie detí. V praxi to znamená, že aplikujeme aj pri zníženom počte žiakov individuálny prístup a zohľadňovanie špecifických potrieb každého jedného dieťaťa. Dôraz sa kladie na samostatnú prácu žiaka a na ukončenie každého ročníka žiak musí vypracovať a obhájiť svoju ročníkovú prácu. Najlepšie práce postupujú do celoškolského kola a sú prezentované pred širšou verejnosťou.
Špecifiká výučby
Od 1. triedy sa deti učia anglický jazyk, informatiku a nový predmet Obohatenie. Zároveň každý deň začína rannou komunitou, na navodenie atmosféry na dobrú prípravu a “otvorenie sa” žiakov na vyučovanie. Ranná komunita je integrálna súčasť celého vyučovania. Štýl vyučovania je prispôsobený potrebám nadaných detí a je relatívne vysoko individualizovaný. Celý výchovno-vzdelávací proces je zameraný na bezstresové zvládanie i náročnejších požiadaviek školy na žiakov.
V 1.-4. ročníku deti neznámkujeme, dôraz kladieme na hodnotenie žiakov, ktoré je viac orientované pozitívne, a sebahodnotenie, čo znamená, že žiak sa sám musí naučiť ohodnotiť svoje výkony, schopnosti ako i rezervy, ktoré má. Aby si to celé zvnútornil a získal motiváciu pre ďalšie výkony v škole. Hodnotenie je robené striktne individuálne a nezverejňuje sa pred celou triedou a pred všetkými žiakmi. Nielen oblasť samotného vzdelávania je dôvodom na diferencovanú edukáciu nadaných. Sú to aj ich osobnostné charakteristiky, ktoré sa u nadaných detí relatívne často objavujú – zvýšená hyperaktivita a impulzivita, znížené sebavedomie, ťažšia prispôsobivosť, často introverzia, uzavretosť, znížená komunikatívnosť a emocionálno-sociálna nevyrovnanosť. Takéto aspekty – ako sprievodné znaky u mnohých nadaných detí – riešime za pomoci školského psychológa, ktorý je deťom k dispozícii každý deň podľa potreby.
Program dňa v škole
Pre našu školu je charakteristický systém celodennej starostlivosti. Začíname ráno o 7,00 hod. a končíme večer o 17,00 hod. Každý deň otvárame rannou komunitou o 8,00 hod., potom nasledujú jednotlivé vyučovacie hodiny. Po obede cca o 14,00 hod. pokračujú aktivity detí v rámci ŠKD. Máme vytvorený systém krúžkov, kde sa deti prihlasujú, pričom tieto možno meniť raz za štvrťrok.
Najzaujímavejšie krúžky v ponuke našej školy sú: žurnalistický (časopis AVOS), malí architekti, konštrukčný, tvorivá dielňa a tvorivé hry, origami, fotografický, indiánsky, divadelný, krížovkársky, šachový, čitateľský, futbalový, športový, turistický, ale i klub pátračov a klub priateľov zvierat. Pozornosti detí sa teší aj krúžok vyšívanie a šitie, ale najväčší záujem je o krúžok malý kuchár.
Špecifické aktivity školy
- Spolupráca s fakultami a výskumnými pracoviskami:
- Spolupráca so zahraničím:
- Organizácia odborných konferencií:
Škola pôsobí ako metodické pracovisko pre celý Projekt alternatívnej starostlivosti o nadané deti. Vypracúva legislatívne návrhy, organizuje metodické semináre, odborné stretnutia psychológov z OPPP zapojených do realizácie Projektu, keďže od 1.9.2004 už bude do Projektu zapojených 23 miest na Slovensku.