V dňoch 13. – 23. októbra prebehol na škole prvý ročník programátorskej súťaže ŠPONGIA (Športové programovanie oči neodpudzujúcich grafických interaktívnych aplikácií). Pravidlá sú jednoduché: V piatok trinásteho októbra bola vyhlásená téma (tento rok to boli vodné radovánky) a počas nasledujúceho týždňa obklopeného dvoma víkendmi mali jedno až šesťčlenné tímy vytvoriť počítačovú hru na danú tému, ktorá by bola čo najlepšie hrateľná a oku čo najviac lahodiaca.
Za to, že súťaž vznikla, môžu hlavne Mišo Szabados z oktávy a Dano Lovásko z kvinty. Dano s Minďom (Peter Mindek) si už vlastne podobnú minisúťaž zorganizovali sami pre seba minulý rok. No a Mišo prišiel s nápadom, že programátorských súťaží je síce viacero, ale že nevie o žiadnej stredoškolskej súťaži, v ktorej by záležalo na tom, aby výsledok vyzeral čo najlepšie po grafickej stránke a že by stálo za to, takú súťaž urobiť.
Súťaže sa zúčastnilo sedem tímov, skladajúcich sa zo súčasných alebo bývalých žiakov našej školy. Časom rátame, že ŠPONGIA bude súťaž typu ŠpMNDaG Open – teda že sa jej budú zúčastňovať aj tímy z iných škôl. V prvom ročníku sa však to “open” týkalo iba našich vlaňajších maturantov.
30. októbra sa konalo slávnostné vyhodnotenie, počas ktorého jednotlivé tímy predstavili svoje hry, spravili okolo toho paričné divadlo a prevzali si hodnotné ceny Škola totiž dotovala súťaž sumou 5000Sk, takže podaktorí súťažiaci prišli k novej klávesnici, webkamerke či pastelkám. (Pastelky si vybral víťaz súťaže.) Fotografie zo súťaže môžete vidieť tu .
Napriek šibeničnému časovému limitu 10 dní to dopadlo nad naše očakávanie. Ľudia urobili krásne veci. Koniec-koncov posúďte sami, tu je celkové poradie aj možnosť stiahnutia jednotlivých hier:
1. miesto: Lively
Zloženie tímu:
- Peter Mindek – programovanie, grafika
- Lukáš Štepanovský – hudba
Názov hry:
- Disinfect
Použitý vývojový nástroj:
- Delphi & OpenGL
Skákacia plošinovka, ktorú hrajú proti sebe dvaja hráči – potápači, pričom cieľom každého z nich je utopiť toho druhého. Ak potápač odskočí z niektorej plošiny, plošina na chvíľu zmizne. Ak jeden potápač skočí na hlavu druhému, druhý spadne až na spodok obrazovky. Popritom hladina vody neprestajne stúpa.
Hra zvíťazila vo všetkých kategóriach (aj keď v kategórii hrateľnosť získal rovnaký počet bodov tím AdVictum) a stala sa celkovým víťazom súťaže. Obaja autori sú vlaňajší maturanti. To “žblnk”, ktoré počujete, keď potápač spadne do vody, je nahratý pád jablka do umývadla.
2. miesto: Ad Victum
Zloženie tímu:
- Tomi Belan – programovanie, občas niečo iné
- Mišo Matloň – výber hudby, trailer, inštalátor a iné
- Alex Mravčák – grafika
Názov hry:
- Gulf of Death
Použitý vývojový nástroj:
- GNU C++ a SDL
V zálive plnom ostrovov proti sebe bojujú dve lode, každá z nich sa snaží nájsť a zostreliť tú druhú, pričom sama zostrelená byť nechce. Po streľbe treba nejaký čas počkať, kým je možné strieľať znovu. V prípade potreby sa loď môže teleportovať preč, ale nejaký čas potom nie je možné z nej strieľať. Cesty medzi dvoma ostrovmi sa môžu ukázať byť plytčinami, cez ktoré sa nedá plaviť.
Hra zvíťazila (spolu s hrou tímu Lively) v kategórií hrateľnosť. Autori sú kvintáni (to sú tí rovnako veľkí ako prváci na štvorročnom gymnáziu, akurát o rok mladší). Grafika je síce pomerne triezva, ale prehľadná a hrateľnosť vynikajúca. Hra mala vynikajúce promo – trailer, CD s potlačou a krabicu na vysokej grafickej úrovni.
3. miesto: Ohnivé cencúle
Zloženie tímu:
- Oliver Chorvát – zvuk
- Jano Herich – programátor
- Marek Statelov – grafik
- Mišo Szabados – programátor
Názov hry:
- River Driver
Použitý vývojový nástroj:
- GNU C++ a Allegro
Dva motorové člny s jazdcami horiacimi túžbou navzájom sa zlikvidovať sa rútia po rieke. Člny sú trojživelné – vedia skákať a pri troche snahy sa vedia aj potopiť. V každom z týchto živlov ale na ne číhajú mnohé prekážky – keď skáču, môžu vraziť do mosta, keď sú potopené, do skaly. Do tej ostatne môžu vraziť, aj keď len tak plávajú, okrem toho im ale cestu môže skrížiť plávajúce brvno. Hráči okrem toho môžu jeden druhého vytlačiť na breh. Pri tom, keď sa zrazia, sa im síce žiadna škoda nedeje, ale pri zrážke s brehom áno. Po ceste môžu piloti člnov jesť hamburgery a čím je čln ťažší (pretože jeho pilot veľa papal), tým väčšiu výhodu pri zrážke má.
Hra má krásnu oldschool grafiku (s animáciou vody trieštiacej sa na jednotlivých objektoch) a je veľmi dobre hrateľná. Od druhého miesta ju delil iba jeden bod. Autori sú oktávani (to sú tí, čo tento rok maturujú). Menu hry je naozaj jednoduché, ale o to intuitívnejšie.
4.miesto: DL games
Zloženie tímu:
- Dano Lovásko – programovanie
- Dominik Lukáč – grafika
Názov hry:
- Hawaii
Použitý vývojový nástroj:
- GNU C a Allegro
Opäť motorové člny, tentokrát nafukovacie. V prípade tejto hry nejde o život, ale o prvenstvo. Čo najskôr – teda skôr ako súper – treba oboplávať dva ostrovy (podľa názvu asi Havajské). V prípade tréningového módu nehráte so súperom ale len sami so sebou a s časom.
Hra má veľmi príjemnú grafiku a hudbu. Autori sú kvintáni (to sú tí, o ktorých už bola reč vyššie). Nejaké veci síce nestihli dorobiť (napríklad nastavenia v menu sa nijako neprejavujú), ale stále je to použiteľné a dá sa to hrať. Člny sa správajú ako gumové – teda od prekážky a jeden od druhého sa odrážajú.
5.Miesto: 13_09
Zloženie tímu:
- Vlado Mihál – chlap za kompom
Názov hry:
- hra
Použitý vývojový nástroj:
- Delphi
Jednoduchá skákačka s atmosférou. Guľôčka má preskákať po prekážkovej dráhe k veľkej guli, ktorá sa nachádza kdesi ďaleko vpravo. Medzitým stúpa hladina vody a binárne hodiny nemilosrdne odpočítavajú čas. Funguje zotrvačnosť a guľôčke sa nie vždy podarí zastaviť tam, kam doskočila.
Tejto hre tiež chýbalo veľmi málo k tomu, aby sa umiestnila o priečku vyššie. Jemne rozpitá grafika a zvuky vytvárajú zvláštnu veľmi príjemnú atmosféru. Autor je náš vlaňajší maturant. Levely sa dajú meniť jednoduchou editáciou textového súboru. Hra je, čo sa objemu dát týka najmenšou hrou, ktorá sa súťaže zúčastnila.
6.miesto: KaReL.BMP
Zloženie tímu:
- Peter Csiba – programátor
- Barbora Hollá – manažérka
- Kristína Jablonická – grafička
- Michael Kasarda – zvukár – obšmietač
- Ladislav Pápay – programátor
- Rastislav Tisovčík – programátor
Názov hry:
- ChuckMarine
Použitý vývojový nástroj:
- GNU C a Allegro
Pod velením jedinečnéch Chucka Norrisa sa stávate veliteľom ponorky. Proti vám sa rúti čoraz viac nepriateľských plavidiel, ktoré po vás vrhajú kvantá torpéd a vy im to oplácate, prípadne vyhadzujete odpad, ktorý má zmiasť torpéda rútiace sa na vás. Reťazové výbuchy nie sú výnimkou. Medzi jednotlivými misiami sa odoberáte do obchodu, kde nakupujete nové torpéda a návnady a hlavne – obdržíte pochvalu od samotného Chucka.
Náročnosť hry sa v jednotlivých leveloch stupňuje. Autori sú sextáni (to sú takí tí ako druháci na štvorročnom gymnáziu). Hra mala tiež vynikajúce promo, pekné CD s krabicou a dobrú prezentáciu. Pod OS Windows 2000 je padavá (jednotlivé .exe súbory sa nevedia navzájom zavolať), ale pod XPčkami vraj behá dobre.
7. miesto: Fatal error
Zloženie tímu:
- Michal Brichta – programátor
- Matej Čambal – programátor
- Dávid Dutko – programátor
- Viktor Mada – programátor
- Adam Otruba – programátor
- Martin Stuchlík – programátor
Názov hry:
- Golden Hind
Použitý vývojový nástroj:
- Imagine
Stávate sa sirom Francisom Drakeom – slávnym kapitánom lode Golden Hind. Na šírom mori stretáte loď, ktorá nepodlieha vášmu kráľovi a tak vám nič okrem vašej šikovnosti nebráni pozrieť sa, či nemajú na palube niečo cenné. Ide o to priplaviť sa k cudzej lodi z boku, zahákovať ju, ale pritom do nej nenaraziť, pretože pôjdete ku dnu spolu s ňou.
Hra je tesne pred dorobením, napriek tomu však je hrateľná. Autori sú terciáni (siedmaci na ZŠ). S hrou si dali veľa práce – napríklad loď v jednotlivých jej otočeniach získali zo skutočného modelu. Nakoniec však zlyhala vzájomná spolupráca a nepodarilo sa dať dokopy menu s hrou a uviesť tak všetko do finálnej podoby.