Legacy

  "Mám pre vás dobrú správu, 10 kilometrov Rakúsko, 20 kilometrov Maďarsko, 50 kilometrov Česko. Keď sa ti nepáči, hranice sú blízko." (ZB)

Viem presne ako sa cítiš. Maturita sa blíži a ty hľadáš kompletné poznámky kde sa len dá. Mám pre teba ale dobrú správu, možno si dohladal/a. Do "rúk" sa ti dostali poznámky ročníku ktorý maturoval 2022. Prajem úspešné používanie. Varovanie, autori nezaručujú, že v poznámkach nie sú žiadne chyby.

Pre tých, ktorý po posledom odstavci pokračujú čítať si dovolím napísať ešte zopár (možno) cenných riadkov. Viacmenej všetky tieto materiály vznikli počas maturitného ročníku. Viaceré dokonca až cez akademický týždeň. Ich Autori nad nimi strávili nemalé množstvo času a mentálnej kapacity. Prečo vám to hovorím? Hovorím to preto, lebo dobré poznámky sú síce výborná vec, no z nijakých poznámok sa nenaučí človek lepšie ako z tých čo urobí. Ani nie preto, že by bol štýl poznámkovania natoľko dôležitý, ale preto, že levelu do akého sa to naučí pri tvorbe poznámok sa len tak niečo nevyrovná. Mohol by som teraz začať obhajovať moje tvrdenie, no radšej to prenechám na pozorovanie čitateľa.

Moje odporúčanie preto je. Ak je predmet v ktorom si nie ste istý, spoznámkujte si to sami. Kludne aj pomocou poznámok iných, ale urobte to sami.

Ak budeš čítať ďalej, rozpíšem nejaké postrehy a rady k ústnej maturity samotnej.

HLAVNE NESTRESUJ. Aj keď od prvého ročníka na základnej sa z maturity robí nejaký postrach, vôbec to nie je pravda. Je to len výsledok 13 rokov učenia. Strašidelné môže byť akurát to, ako si to odflákol. Momentálne máš poslednú šancu to napraviť (neber to ako výčitku ale radu). Lebo maturita je len prvá, z mnohých podobných skúšok na výške.

Maturita na ŠpMNDaG-u je dialóg (skoro vždy). A minimálne skoro vždy to vieš na dialóg obrátiť. Paradoxne som si možno najviac užil odpoved zo slovenčiny (kto ma pozná, vie, že je to paradox). Pri jazykoch a iných neexaktných vedách je uvažovanie to najlepšie čo môžeš urobiť. Akonáhle začneš uvažovať nad otázkou a pozrieš sa na ňu z viacerých strán a zapojíš svoje vedomosti z daného predmetu, máš skoro zaručenú jednotku. Nie len, že preukážeš, že rozumieš problematike ale ukážeš aj intelekt a odlíšiš sa od normálneho maturanta, ktorý odrapká naučené.

Tvár sa sebavedome. Akonáhle majú z teba pocit, že ovládaš danú tému, máš lepšiu šancu na dobrú známku. Samozrejme ak budeš tvrdiť niečo typu, že všetky kone majú rovnakú farbu [1], tak výsledok bude asi opačný.

Keď si chceš byť istý, že niečo naozaj vieš, skús to vysvetliť. Ideálne spolužiakovi alebo súrodencovi a ak nikoho nenájdeš, zober si gumenú kačičku z vane a vysvetli to tej. Lebo ako tvrdil Richard Feynman, veci rozumieš až vtedy, ak ju vieš vysvetliť druhému. Dôkaz tohto tvrdenia opäť prenechám na skúsenosť čitateľa.

Textu by už aj stačilo, takže prajem dobré otázky a glhf : )

  "Mischief managed!"

Slovenčina

Starovek, Stredovek, Renesancia, Baroko, Klasicizmus, Romantizmus, Realizmus, Literárna moderna, Avantgarda, Literatúra po 1945, Slovenčina PDF (.zip), Slovenčina markdown (.zip), Tézy zo slovenčiny, Tézy zo slovenčiny (.docx)

Matematika

Zbierka príkladov pre Oktávu (Matematika)

Fyzika

Zbierka príkladov pre Oktávu (Fyzika), Maturitné laboratórne práce

Nemčina

Familie, Sport, Wohnen, Hobby, Schulwesen, Reisen, Gesundheitswesen, Menschliche Beziehungen, Deutschland, Vorbilde und Idole, Einkaufen, Multikulturelle Geselschaft, Österreich, Deitsche Wissenschaft, Mode und Kleidung, Massenmedien, Slowakei, Schweiz, Menschen und Natur, Arbeit und Natur, Arbeit und Berufe, Mencch und Geselschaft, Buch, Kommunikationsformen, Nemčina PDF (.zip), Nemčina markdown (.zip)

Chémia

Tézy z chémie

[1] Dôkaz indukciou, že všetky kone majú rovankú farbu. Zoberme si jedného koňa. Ten má očividne rovnakú farbu sám so sebou. Teraz treba dokázať indukčný krok. Predpoklad je, že n koní má rovnakú farbu. Potom ale aj n+1 koní má rovnakú farbu, lebo prvých n koní má rovnakú farbu aj posledných n koní má rovnakú farbu. Preto všetky kone majú rovnakú farbu. Q.E.D.