Špongia 2025

Športové programovanie oči neodpudzujúcich grafických interaktívnych aplikácií

Viete, že...

Ročne zahynie viac ľudí kopnutím somára, než pádom lietadla?

Na stiahnutie

Pravidlá si môžete stiahnuť vo formáte doc alebo pdf:

Pravidlá

ŠPONGIA – Pravidlá

Špongia je súťaž v programovaní počítačových hier, ktorú poriada Škola pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium (ŠpMNDaG) pod záštitou predmetovej komisie matematiky, fyziky a informatiky.

V hlavných úlohách:

  1. Porota
    1. Má troch až piatich členov.
    2. Predseda poroty vymýšľa zadanie.
    3. Porota hodnotí výsledné programy a rozhoduje o udelení cien.
  2. Účastníci
    1. Súťaže sa zúčastňujú tímy žiakov ZŠ, SŠ a gymnázií (starší sa môžu zúčastniť exhibične – súťaže sa teda nezúčastňujú).
    2. Tím má 1-6 členov, pričom jeden z členov tímu je kapitán. Kapitán komunikuje s organizátormi, sleduje prichádzajúce e-maily, v prípade potreby je zastihnuteľný SMSkou alebo telefonicky a odpovedá včas na otázky poroty.
    3. Každý účastník môže byť nanajvýš v jednom tíme.

Forma súťaže

Súťaž sa skladá z dvoch častí – z programovacej časti a vyhodnotenia.

  1. Programovacia časť
    1. Programovacia časť trvá 18 dní.
    2. Prvý deň sa zverejní zadanie a najneskôr posledný deň na pravé poludnie treba porote odovzdať program.
    3. Programovacia časť prebieha vo voľnom čase súťažiacich.
    4. Súťažiaci môžu programovať v ľubovoľnom programovacom jazyku alebo engine.
    5. Môžu sa používať aj cudzie "zdroje" (obrázky, hudba...) (viď nižšie), ale vlastné budú hodnotené lepšie. Ako cudzie zdroje treba uviesť aj súbory vytvorené pomocou AI (vrátane zdrojových kódov). Pri nich treba uviesť aj použitú AI a stručne popísať spôsob práce.
    6. Súťažiaci môžu používať vopred pripravené vlastné zdrojové kódy, obrázky, hudbu a pod.
    7. Pokiaľ súťažiaci používajú cudzie knižnice, enginy alebo multimediálny obsah, musia rešpektovať ich licencie.
    8. Hra musí spĺňať podmienky PEGI 12.
  2. Vyhodnotenie
    1. Trvá jeden deň
    2. Vyhodnotenie prebehne verejne na gymnáziu Školy pre mimoriadne nadané deti Skalická 1. (V prípade epidémie prebehne vyhodnotenie online.)
    3. Prezentácie sa odohrajú dva týždne po odovzdaní hier. Prezentovať môže maximálne 28 tímov. (Viac sa naozaj nestíha.) Ak bude odovzdaných viac hier, prezentujúce tímy vyberie porota. Či ste pozvaní na prezentáciu, sa dozviete najneskôr týždeň po odovzdaní hry. Tímy, ktoré nebudú prezentovať, tiež uvidíme radi a ak dajú vedieť včas, že prídu, dostanú účastnícke diplomy tak, ako prezentujúci. Pravidlá pre prezentácie:
      1. Prezentuje sa odovzdaná verzia programu.
      2. Prezentácia programu bude trvať cca 10 min. (podľa počtu zúčastnených tímov, počas súťaže bude rozsah upresnený).
      3. K dispozícii bude dataprojektor s HDMI konektorom a reproduktory, je odporúčané doniesť si vlastné notebooky a v prípade potreby zabezpečiť HDMI redukciu. Ak si počítač nemôžete doniesť, môžeme zapožičať školský. Potrebujeme o tom ale vedieť minimálne v piatok napoludnie pred prezentáciou (cez víkend nie sme v škole) a neručíme za to, že na tom počítači bude vaša hra alebo akýkoľvek iný softvér fungovať. To sa môže odraziť na kvalite vašej prezentácie.
      4. Účelom prezentácií je spraviť hre čo najlepšie promo. Trailery, kostýmy, merch, postery, billboardy, kvalitný web, upomienkové predmety či iné pozornosti pre divákov a porotu sú vítanou pridanou hodnotou.
    4. Po prezentáciách bude nasledovať vyhodnotenie a udeľovanie cien.

Ako odovzdať program

Hodnotené kategórie

V zátvorke je uvedená váha kategórie, celkový súčet je 100 bodov.

Termíny súťaže pre rok 2025

16. október (št) Uzávierka prihlasovania tímov
17. október (pi) Vyhlásenie zadania
3. november (po) Termín odovzdania programov
18. november (ut) Vyhodnotenie

Záverečné ustanovenia

Organizátori si vyhradzujú právo na zmenu pravidiel do 3 dní pred vyhlásením zadania. Porota má právo diskvalifikovať nejaký tím:

  1. Pri porušení pravidiel
  2. Pri nedodržaní zadania
  3. Pri porušení morálnych alebo etických zásad
  4. Vo výnimočných prípadoch ak to uzná za vhodné z iných dôvodov

Kontakt

Web: www.smnd.sk/spongia
E-mail: spongia@smnd.sk
Kontaktná osoba: Anino Belan

Príklad súboru spongia-info.txt

Názov tímu: Jožo&Fero-soft
Názov hry: Jožo in the jungle
Vývojové prostredie a prostriedky: Dev-C++, Allegro, OpenGL

Obrázky:
* Pozadie
Zdroj: https://c2.staticflickr.com/8/7632/17230548786_8bc0fefb05_b.jpg
Autor: Michele Saad
Licencia: Public domain
* Kredenc
Zdroj: Midjourney AI
Postup: Prvý obrázok sme vygenerovali na základe slovného popisu. Do vygenerovaného obrázka sme vyznačili požadované zmeny a nechali generovať nanovo. Proces sme trikrát zopakovali.
Licencia: CC BY-NC
* Postava
Zdroj: https://www.vecteezy.com/vector-art/83979-peter-pan-characters 
Licencia: Zakúpená od Vecteezy
* Ikona
Zdroj: icon.png – súčasť opensource systému Godot
Licencia: MIT license
* Zombie, krokodílodlaci, mucha, svätý grál
Kreslili a animovali sme sami


Hudba:
* Who we are (Pieseň Titulky)
Zdroj: http://freemusicarchive.org/music/Derek_Clegg/Overlook_The_Human_Race_5_Year_Anniversary_Re-release/Derek_Clegg_-_Overlook_The_Human_Race_-_06_Who_We_Are
Autor: Derek Clegg
Licencia: CC-BY-SA
* Výstrel
Zdroj: https://freesound.org/people/Xenonn/sounds/128298/
Autor: Xenonn
Licencia: CC
* Ostatná hudba
Naša vlastná tvorba, Softvér: Ardour, Fero nahral gitarové sóla

Zdrojové kódy:
* triedu EnemyManager pomohol implementovať Copilot, zvyšok vlastný