Na začiatok si človek vybere rasu pre svoju postavu. V hre je päť rás (ľudia, kroli, elfovia, trpaslíci, hobiti) a
ku každej z nich je vykreslený charakter a životný štýl troch podrás,
napríklad horskí trpaslíci rozdelení na klany, hlbinní trpaslíci dolujúci kovy
a osamotení trpaslíci žijúci ako vyhnanci medzi inými rasami.
Rasa postavy má iba obmedzený vplyv na jej schopnosti alebo pravidlá, ktoré používa
– pravidlovo sa prejaví iba tým, že postava sa môže naučiť na začiatku jednu z piatich rasových schopností.
Napríklad elfovia volia okrem iného medzi rýchlejším liečením jaziev na vplyve, nadaním na rokovanie so zvieratami
a nadaním na skrývanie sa v šere. Tak ako mnoho iných vecí v hre by sa rasa ale mala odrážať v príbehu, ktorý hráči prežívajú
– v zázemí, správaní a možnostiach postavy (vyplývajúcich napríklad z jej veľkosti a vzhľadu) aj napríklad v tom,
ako na ňu budú reagovať iné osoby, ktoré stretne.
Potom sa vyberá povolanie pre postavu. Pre svoju postavu je na začiatku si možné rozdeliť tri body povolania.
Tie si môže rozdeliť do troch rôznych povolaní alebo si všetky tri dať do jedného.
Povolania v dračím doupě sú v podstate len zbierka schopností, na ktoré má postava výhodu pri hádzaní kociek na vyhodnocovanie akcií. Napríklad ak niekto hrá za
lovca, ktorý má schopnosť bežná streľba, pri akcii kde postava striela si môže pripočítať +1 ku hodu kocky za každú
úroveň na povolaní, kde je ako schobnosť bežná streľba. Na to, aby bol hod úspešný je potrebné s dvoma šesť stennými
kockami mať 9 bodov. Tým pádom môže povolanie s úrovňou 3 veľmi pomôcť.
K rase a povolaniu sa vyberá aj množstvo iných vecí, ktoré pomáhajú sa vžiť do svojej postavy. Sú tam veci ako
napríklad povahový rys, ktorý určuje, ako sa postava správa (Kodex - drží sa svojich sľubov a zásad, Priamosť - vždy vážny, atď)
aj príbeh postavy, ktorý si každý dopĺňa sám podľa predstavivosti.