Na stiahnutie
Pravidlá si môžete stiahnuť vo formáte doc alebo pdf:
Pravidlá
ŠPONGIA – Pravidlá
Špongia je súťaž v programovaní počítačových hier, ktorú poriada Škola pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium (ŠpMNDaG) pod záštitou predmetovej komisie matematiky, fyziky a informatiky.
V hlavných úlohách:
- Porota
- Má troch až piatich členov
- Predseda poroty vymýšľa zadanie
- Porota hodnotí výsledné programy a rozhoduje o udelení cien
- Účastníci
- Súťaže sa zúčastňujú tímy žiakov ZŠ, SŠ a gymnázií (starší sa môžu zúčastniť exhibične – súťaže sa teda nezúčastňujú)
- Tím má 1-6 členov, pričom jeden z členov tímu je kapitán
- Každý účastník môže byť nanajvýš v jednom tíme
Forma súťaže
Súťaž sa skladá z dvoch častí – z programovacej časti a vyhodnotenia.
- Programovacia časť
- Programovacia časť trvá 18 dní
- Prvý deň sa zverejní zadanie a najneskôr posledný deň na pravé poludnie treba porote odovzdať program
- Programovacia časť prebieha vo voľnom čase súťažiacich
- Súťažiaci môžu programovať v ľubovoľnom programovacom jazyku alebo engine
- Môžu sa používať aj cudzie "zdroje" (obrázky, hudba...) (viď nižšie), ale vlastné budú hodnotené lepšie
- Súťažiaci môžu používať vopred pripravené vlastné zdrojové kódy, obrázky, hudbu a pod.
- Pokiaľ súťažiaci používajú cudzie knižnice, enginy alebo multimediálny obsah, musia rešpektovať ich licencie
- Hra musí spĺňať podmienky PEGI 12.
- Vyhodnotenie
- Trvá jeden deň
- Vyhodnotenie prebehne verejne na gymnáziu Školy pre mimoriadne nadané deti Skalická 1. (V prípade epidémie prebehne vyhodnotenie online.)
- Najprv bude mať každý tím prezentáciu vlastného programu
- Prezentuje sa odovzdaná verzia programu
- Prezentácia programu bude trvať cca 15 min. (podľa počtu zúčastnených tímov, počas súťaže bude rozsah upresnený).
- K dispozícii bude dataprojektor s HDMI konektorom a reproduktory, je odporúčané doniesť vlastné notebooky a v prípade potreby zabezpečiť HDMI redukciu. (Ak si počítač nemôžete doniesť, môžeme zapožičať, ale neručíme za to, či vaša hra alebo iný softvér na ňom bude bežať.)
- Odporúčame, aby si každý tím urobil prezentáciu v PowerPointe príp. inom obdobnom programe
- Po prezentáciách bude nasledovať vyhodnotenie a udeľovanie cien
- Tímy, čo nemajú vlastný notebook s nainštalovanou hrou, môžu po dohode e-mailom (spongia@smnd.sk) niektorý deň pred prezentáciou nainštalovať a odskúšať svoju hru na počítači, ktorý budú mať k dispozícii počas prezentácie.
Ako odovzdať program
- Program nemusí byť hotový, ale musí byť spustiteľný
- Spolu s programom treba odovzdať aj zdrojové kódy
- Spolu s programom treba odovzdať aj súbor spongia-info.txt, kde budú uvedené všetky cudzie "zdroje" (obrázky, hudba...); príklad takého súboru viď nižšie.
- Spolu s programom treba odovzdať minimálne dva a maximálne päť screenshotov z hry. Tieto musia byť uložené v priečinku screenshots.
- Odporúčame priložiť aj manuál k hre (s popisom ovládania resp. možností hry)
- Program sa dá odovzdať buď osobne (Aninovi Belanovi na ŠpMNDaG) alebo prostredníctvom e-mailu (spongia@smnd.sk). E-mailová schránka má omedzenú kapacitu. Ak je vaša hra veľká (čo pravdepodobne je), použite úložisko a pošlite linku.
Hodnotené kategórie
V zátvorke je uvedená váha kategórie, celkový súčet je 100 bodov.
- Najlepšia hrateľnosť (15)
- Hodnotí sa herný princíp a hrateľnosť hry.
- Technická vyspelosť (15)
- Hodnotí sa bezproblémovosť inštalácie pre laického používateľa, spustiteľnosť programu, jeho stabilita (tzv. bezbugovosť), nezávislosť rýchlosti hry na výkone počítača a iné technické parametre.
- Splnenie zadania (15)
- Hodnotí sa nakoľko program spĺňa požiadavky zo zadania a nakoľko súťažiaci dodržali pravidlá.
- Najlepšia grafika (15)
- Hodnotí sa a celkový dojem a pôvodnosť grafiky.
- Najlepší zvuk (10)
- Hodnotí sa celkový dojem a pôvodnosť zvuku.
- Najlepšia atmosféra (5)
- Hodnotí sa zladenosť grafiky a zvuku a celková atmosféra hry.
- Najlepší nápad (10)
- Hodnotí sa originalita herného mechanizmu alebo iných čŕt programu.
- Najlepšie promo (10)
- Hodnotia sa veci propagujúce hru, ako napr. web stránka, trailer, samotná prezentácia, fantázii sa však medze nekladú. Prezentácia je dôležitá súčasť tvorby hry, preto určite príďte hru odprezentovať. V prípade mimobratislavských tímov sme schopní poskytnúť nocľah v škole, treba si ale doniesť spací vak.
- Cena publika (5)
- Keďže prezentácie prebehnú verejne, publikum bude mať možnosť hlasovať za najlepšiu hru.
- Absolútny víťaz
- Hlavná cena.
Termíny súťaže pre rok 2022
20. október (št) | Uzávierka prihlasovania tímov |
21. október (pi) | Vyhlásenie zadania |
7. november (po) | Termín odovzdania programov |
14. november (po) | Vyhodnotenie |
Záverečné ustanovenia
Organizátori si vyhradzujú právo na zmenu pravidiel do 3 dní pred vyhlásením zadania. Porota má právo diskvalifikovať nejaký tím:
- Pri porušení pravidiel
- Pri nedodržaní zadania
- Pri porušení morálnych alebo etických zásad
- Vo výnimočných prípadoch ak to uzná za vhodné z iných dôvodov
Kontakt
Web: www.smnd.sk/main/spongia
E-mail: spongia@smnd.sk
Kontaktná osoba: Anino Belan
Príklad súboru spongia-info.txt
Názov tímu: Jožo&Fero-soft Názov hry: Jožo in the jungle Vývojové prostredie a prostriedky: Dev-C++, Allegro, OpenGL Obrázky: * Pozadie Zdroj: https://c2.staticflickr.com/8/7632/17230548786_8bc0fefb05_b.jpg Autor: Michele Saad Licencia: Public domain * Postava Zdroj: https://www.vecteezy.com/vector-art/83979-peter-pan-characters Licencia: Zakúpená od Vecteezy * Ikona Zdroj: icon.png – súčasť opensource systému Godot Licencia: MIT license Hudba: * Who we are (Pieseň Titulky) Zdroj: http://freemusicarchive.org/music/Derek_Clegg/Overlook_The_Human_Race_5_Year_Anniversary_Re-release/Derek_Clegg_-_Overlook_The_Human_Race_-_06_Who_We_Are Autor: Derek Clegg Licencia: CC-BY-SA * Výstrel Zdroj: https://freesound.org/people/Xenonn/sounds/128298/ Autor: Xenonn Licencia: CC