Premenné

V minulej lekcii sme sa naučili počítať s automatickými premennými width a height.

Dnes si zadefinujeme naše vlastné premenné a naplníme ich rôznymi číslami, písmenami, textami čo obrázkami.

Premenné

Premenné sú označené miesta v pamäti počítača, kde si môžeme odložiť nejakú hodnotu.

Rozlišujeme rôzne typy hodnôt:

123                     // celé číslo (int)
-7                        // celé číslo (int)
10.25                  // desatinné čislo (float)
'A'                       //  znak (char)
"Mám rád zavináče"    // reťazec znakov (String)
true                    // logická honosta pravda
false                   // logická hodnota nepravda

Deklarácia premennej

Pre vytvorenie novej premennej musíme najprv Processingu povedať, akú premennú ideme používať. Volá sa to deklarácia premennej, kde uvedieme, akého je typu a ako sa bude nazývať.

int ciselko;    // premenná _ciselko_ môže obsahovať celé číslo (integer) 
float pi;         // premenna _pi_ bude obsahovať desatinné číslo (floating point)
char znak;

Pozor: Meno premennej môžu tvoriť len písmená malej a veľkej abecedy, číslice a podčiarkovník, žiadne ďalšie znaky nie sú dovolené. Navyše názov premennej nesmie začínať číslicou. Teda napr. Zofka_7 je platné meno, ale 9trpasliq zobrazí chybu, pretože začína číslicou.

Priraďovací príkaz

Vloženie hodnoty do premennej sa robí pomocou operácie priradenia - znamienko =:

ciselko = -5;           // do premennej _ciselko_ priraď celé číslo -5

Úloha 1: Prejdi si príkaz po príkaze nasledujúci program. Pri vykonaní deklarácie nakresli rámček s menovkou podľa príslušného názvu premennej. Pri vykonávaní priraďovacieho príkazu zapíš výslednú hodnotu do príslušného rámčeka. Čo bude po vykonaní celého programu v týchto premenných?

int ciselko;
float pi = 3.14159;
ciselko = -5;
ciselko = 7;
ciselko = 7-5;
ciselko = width / 2;
ciselko = ciselko + 1;
ciselko++;

Obrázková premenná

V Processingu môžeme v premennej ľahko uložiť aj obrázok, a potom ho kedykoľvek nakresliť na obrazovku.

PImage auto;        // deklaracia obrazkovej premennej
PImage kvet;

auto = loadImage("auto.png");       // nacitaj obrazok zo suboru do premennej (obrazkovy subor musi byt v priecinku s touto skicou)
kvet = loadImage("kvet.png");

image(auto, 100, 50);       //  nakresli obrazok v premennej _auto_ na obrazovku od danych suradnic
image(kvet, 300, 100);

Funkcia loadImage() slúži na načítanie obrázka zo súboru. Prečítaný obrázok nám vráti ako hodnotu, ktorú pomocou operácie priradenia vložíme do obrázkovej premennej.