V minulej lekcii sme sa naučili počítať s automatickými premennými width
a height
.
Dnes si zadefinujeme naše vlastné premenné a naplníme ich rôznymi číslami, písmenami, textami čo obrázkami.
Premenné sú označené miesta v pamäti počítača, kde si môžeme odložiť nejakú hodnotu.
123 // celé číslo (int)
-7 // celé číslo (int)
10.25 // desatinné čislo (float)
'A' // znak (char)
"Mám rád zavináče" // reťazec znakov (String)
true // logická honosta pravda
false // logická hodnota nepravda
Pre vytvorenie novej premennej musíme najprv Processingu povedať, akú premennú ideme používať. Volá sa to deklarácia premennej, kde uvedieme, akého je typu a ako sa bude nazývať.
int ciselko; // premenná _ciselko_ môže obsahovať celé číslo (integer)
float pi; // premenna _pi_ bude obsahovať desatinné číslo (floating point)
char znak;
Pozor: Meno premennej môžu tvoriť len písmená malej a veľkej abecedy, číslice a podčiarkovník, žiadne ďalšie znaky nie sú dovolené. Navyše názov premennej nesmie začínať číslicou. Teda napr. Zofka_7
je platné meno, ale 9trpasliq
zobrazí chybu, pretože začína číslicou.
Vloženie hodnoty do premennej sa robí pomocou operácie priradenia - znamienko =
:
ciselko = -5; // do premennej _ciselko_ priraď celé číslo -5
Úloha 1: Prejdi si príkaz po príkaze nasledujúci program. Pri vykonaní deklarácie nakresli rámček s menovkou podľa príslušného názvu premennej. Pri vykonávaní priraďovacieho príkazu zapíš výslednú hodnotu do príslušného rámčeka. Čo bude po vykonaní celého programu v týchto premenných?
int ciselko;
float pi = 3.14159;
ciselko = -5;
ciselko = 7;
ciselko = 7-5;
ciselko = width / 2;
ciselko = ciselko + 1;
ciselko++;
V Processingu môžeme v premennej ľahko uložiť aj obrázok, a potom ho kedykoľvek nakresliť na obrazovku.
PImage auto; // deklaracia obrazkovej premennej
PImage kvet;
auto = loadImage("auto.png"); // nacitaj obrazok zo suboru do premennej (obrazkovy subor musi byt v priecinku s touto skicou)
kvet = loadImage("kvet.png");
image(auto, 100, 50); // nakresli obrazok v premennej _auto_ na obrazovku od danych suradnic
image(kvet, 300, 100);
Funkcia loadImage()
slúži na načítanie obrázka zo súboru. Prečítaný obrázok nám vráti ako hodnotu, ktorú pomocou operácie priradenia vložíme do obrázkovej premennej.