Nakresli tieto vlajky s využitím príkazov z minulej časti
Úloha 1. (3/3) Každú vlajku ulož na disk ako samostatnú skicu.
Na programovaní je fantastické to, že počítač dokáže urobiť kopu nudnej roboty za nás. Napríklad počítať. Len mu to musíme správne povedať.
Číselné výpočty zapisujeme podobne ako v matematike. Používame znamienka operácií ```+, -, *, / (plus, mínus, krát, deleno).
1+4*6-8/2 // výsledok je 21
Keď takýto aritmetický výraz počítač v našom programe nájde, hneď sa to pokúsi vypočítať. Násobenie a delenie majú, podobne ako v matematike, prednosť pred sčítaním a odčítaním. Na určenie poradia operácií vo výpočte môžeme použiť okrúhle zátvorky, napr.
(1+4)*(6-8)/2 // výsledok je -5
Takéto výrazy môžeme vložiť do programu všade tam, kde by sme inak použili nejaké číslo, a počítač to vypočíta za nás.
Naozaj zábavné to však začne byť až vtedy, ak vo výpočtoch použijeme premenné.
Premennú si môžeme predstaviť ako nejaké pomenované miesto v pamäti počítača, kde je uložená hodnota (číselná, textová, iná...), ktorá sa počas vykonávania programu môže meniť. Aj tieto hodnoty môžeme použiť pri výpočtoch.
V Processingu už nejaké premenné máme automaticky prítomné, napr. width
a height
. Tieto obsahujú šírku a výšku plátna, ktorú sme nastavili príkazom size
.
Takže ak sme na začiatku napísali size(640, 480)
, tak teraz premenná width
bude obsahovať číslo 640
a v premennej height
bude číslo 480
.
Tieto čísla môžeme použiť na vypočítanie zaujímavých vecí:
width/2 // polovica šírky
height/3 // tretina výšky
2/5*height // dve pätiny výšky
width-40 // 40 bodov od pravého okraja
// a pod...
Namiesto premennej sa do výrazu dosadí hodnota, ktorá je v nej práve uložená, a vypočíta sa výsledok.
Príklad: Nakresli japonskú vlajku, ktorá sa prospôsobuje pozadiu.
size(500, 300);
fill(255, 0, 0);
noStroke();
background(255); // biele pozadie
circle(width/2, height/2, 2*height/5); // stred platna, 2/3 vysky
Úloha 2. (3/3) Teraz, keď už máš vlajky hotové, zmeň rozmery skice v príkaze size()
na nejaké iné.
Prepíš program na kreslenie vlajok tak, aby sa rozmery vlajok automaticky prispôsobili novým rozmerom plátna. Využi na to práve získané vedomosti o výrazoch a premenných.